Zjawisko serwisów społecznościowych to doskonały kanał komunikacji marketingowej. Firmy, które dbają o podtrzymanie kontaktów ze swoimi klientami coraz powszechniej inwestują w profesjonalny mikroblog. W Polsce działa ich już kilka, lecz z punktu widzenia efektywności tylko nieliczne mają coś ciekawego do zaoferowania.

Przede wszystkim należy wyjaśnić, że mikroblog to rodzaj dziennika internetowego, w którym głównym nośnikiem informacji są krótkie wpisy. Podobnie jak blogi, oprócz wpisów tekstowych mogą zawierać zdjęcia lub filmy. Główną ideą mikroblogów jest przekazywanie informacji o ciekawych treściach znalezionych w sieci, zainteresowaniach a w przypadku firm- informacji na temat firmy, pracowników i produktów. Na polskim rynku działa kilka mikroblogów, m.in: Twitter.com (prawie 300 tyś użytkowników), Blip.pl (prawie 400 tyś blipperów), Flaker.pl (84 tyś), Pinger.pl (570 tyś), Spinacz.pl (22 tyś) czy najpopularniejszy Facebook.com (ponad 600 tyś użytkowników). Mimo, iż działa ich wiele- warto przyjrzeć się najpowszechniejszemu- www. Facebook.com.

Strony Facebooka umożliwiają firmom i markom obecność na tym popularnym mikroblogu bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Marki i firmy mogą dostosowywać swoje strony w celu uzyskania jak najlepszego zaangażowania i zainteresowania użytkowników. Z kolei użytkownicy mogą dołączać do fanów stron dotyczących interesujących ich rzeczy i dzięki temu otrzymywać wiadomości i aktualizacje ze strony.

Firmy, które już zaistniały na stronach Facebooku (jak Vattenfall, Cinema City, Browary Tyskie, MarketPro i inne) wiedzą, że dzięki umieszczeniu wpisów o nowych produktach, promocjach, reklamach i wydarzeniach związanych z marką, w szybki sposób informują osoby zainteresowane o  swoich nowościach .

Chcąc wykorzystać Facebook w celu promocji własnego biznesu należy wziąć pod uwagę zakres tematyczny umieszczanych tam wpisów. Firma może na przykład informować innych o zmianie swojego wizerunku (nowe logo, szata graficzna sklepu www i inne), przekazywać newsy o najbardziej atrakcyjnych promocjach sezonu, zachęcać klientów do wprowadzania komentarzy na temat zakupionych produktów, organizować konkursy z nagrodami czy prosić o polecenie oferty znajomym.

Sam proces rejestracji firmy jest bardzo prosty- wystarczy utworzyć oficjalną stronę firmy http://www.facebook.com/pages/create.php/ , przechodząc przez wszystkie etapy rejestracji.

Wśród najważniejszych przesłanek przemawiających za wykorzystaniem mikroblogów należy wymienić przede wszystkim fakt, iż dzięki ich rosnącej popularności można spodziewać się, że treści te zostana również dostrzeżone jako wartościowe przez firmę Google. Idealnie oddają trendy w danych branżach oraz co jest aktualnie popularne, a klienci mają możliwość podzielić się swoimi wrażeniami na temat konkretnych marek. Ruch jaki generują użytkownicy strony powoduje, że właściciele mikroblogów mogą liczyć na dodatkowe przychody. I wreszcie ostatnia- najważniejsza zaleta mikroblogów- są idealnym narzędziem do budowania odpowiedniego wizerunku firmy.

Źródło: Twój biznes w Internecie, Komputer Świat