Ekspansja mediów oraz bombardowanie konsumentów coraz większą ilością informacji przyczynia się do mniejszej przyswajalności reklamy. Przed każdą wchodzącą na rynek czy rozwijającą się firmą stoi wyzwanie tak zarządzać swoim przekazem, aby został on dobrze przyswojony i zapamiętany na tle konkurencji. Nie od dziś wiadomo, że przekazy telewizyjne są wypierane przez skuteczne pozycjonowanie, mailing czy reklamę on-line. Siła reklamy w sieci jest nadal ogromna. Jednak zwyciężają naprawdę tylko te firmy, które wychodzą do przodu i podejmują coraz to nowe i bardziej zaskakujące rozwiązania.

Ostatnio wiele słyszy się o reklamie zewnętrznej, ale tak naprawdę jest ona najstarszą formą komunikacji wizualnej (malowidła Pompei czy w średniowiecznych miastach). Firma, która pragnie wzmocnić swoją pozycję i zaakcentować wizerunek marki powinna zastanowić się nad zamieszczeniem reklamy na billboardzie zewnętrznym. Jest to stosunkowo niedroga inwestycja, która na pewno trafi do dużej liczby odbiorców. Stąd tak ważne jest właściwa lokalizacja reklamy, w często odwiedzanych przez odbiorców miejscach, na trasach przejazdowych, w centrach miast blisko przystanków autobusowych i tramwajowych. Trzeba jednak pamiętać, że wprawdzie grupa odbiorców jest wielka, ale tylko pewna jej część stanowić będzie właściwą grupę docelową (zainteresowaną danych produktem). Dobrze jest więc potraktować taką formę reklamy jako wspierającą działania prowadzone w sieci czy telewizji. Doskonałym pomysłem na wyjście poza standardowy billboard jest umieszczenie tablicy, plakatu a nawet malunku na karoserii autobusu czy taksówki z odpowiednio zaprojektowaną reklamą.

Koszt umieszczenia reklamy na autobusie na linii lokalnej zależy w głównej mierze od powierzchni, jaką zajmuje przekaz i kształtuje się od kilkuset złotych miesięcznie do nawet kilkunastu tysięcy rocznie. Najdroższa jest reklama całopojazdowa łącznie z tyłem autobusu, najtańsza opcja to reklama wewnątrz autobusu w gablocie ,,Inboard”. Jakkolwiek reklama na zewnątrz autobusu powinna być tak skonstruowana, by przyciągać wzrok, zaskakiwać, czasem nawet szokować, podczas gdy przekaz wewnątrz pojazdu stawiać powinien na bogactwo informacji tekstowych, gdyż pasażerowie chętnie podczas jazdy zapoznają się z taką formą reklamy. Pozwala im to ciekawiej spędzić czas podróżowania. Do Polski powoli napływa ciekawy trend z zachodu- umieszczanie na autobusach reklamy szokującej, wzbudzającej gwałtowne emocje odbiorców.

Jeśli firma zdecyduje się na reklamę zewnętrzną na środkach komunikacji powinna przede wszystkim postawić na dwie istotne sprawy: zapadający w pamięci przekaz – maksimum grafiki, minimum słów oraz wybór właściwej lokalizacji (np autobus wielozmianowy, w najbardziej obleganych częściach miast). Jedno jest pewne- firma zyska wzmocnienie własnej marki co nie omieszka wpłynąć na jej dochody.

Wsparcie merytoryczne- Jim Blythe, Komunikacja marketingowa, Warszawa 2002 r.