Zaledwie kilka tygodni temu Google wprowadziło (narazie w wersji angielskiej) nową formę wyszukiwania pod nazwą INSTANT. Wyniki wyszukiwania są aktualizowane „na żywo” w miarę wprowadzania zapytania. Usługa ta początkowo ma zostać wprowadzona w takich krajach jak: Wielka Brytania, Francja, Hiszpania, Rosja, Włochy i Niemcy a za kilka tygodni również i w Polsce. Najbardziej nurtujące spośród pytań nasuwa się samo- czy usługa ta wpłynie w większy sposób na pozycjonowanie.

W jaki sposób będzie działać nowe Google Instant?  Po wpisaniu na stronie głównej Google pierwszej litery zapytania, już wyświetlane są wyniki wyszukiwania. Jednocześnie tak jak poprzednio, Google Suggest podpowiada najpopularniejsze zapytania zaczynające się od wpisanej litery. Widoczne wyniki to wstępne wyniki dla najtrafniejszej według Google sugestii. Po wpisaniu każdej kolejnej litery, Google aktualizuje zarówno podpowiedzi, jaki i wyniku wyszukiwania. Słowo wprowadzone przez użytkownika wyświetla się w kolorze czarnym, podpowiedzi w kolorze szarym. W chwili obecnej użytkownik może przerwać zapytanie gdy otrzyma właściwą podpowiedź lub w wynikach wyszukiwania zobaczy interesująca go stronę. Wraz z wprowadzeniem Google Instant bezpowrotnie znikają pewne funkcje: możliwość wyłączenia Google Suggest, możliwość  zmiany liczby wyników wyświetlanych na stronie, z podpowiedzi znikają nasze historyczne zapytania, liczba podpowiedzi zmniejsza się z 10 do 4, znika funkcja „szukaj w wynikach”, zabraknie pola zapytań na dole strony, wszystkie linki pojawiające się na stronie głównej są widoczne od razu po jej wczytaniu, bez konieczności przesuwania.

Z jednej strony usługa Google Instant skróci czas wyszukiwania o 2-3 sekundy, z drugiej będzie w sposób bardziej niż dotychczas skuteczny- kierowało zachowaniem internauty. Firma Google znacząco odczuła, iż Pozycjonerzy są pewnego rodzaju ,,kierownikami ruchu w sieci” i wprowadzając usługę Instant ma za cel utrudnić im te zadania. Jedno jest pewne- Google Instant wpłynie na działania związane z pozycjonowaniem. Wraz z jej wsprowadzeniem nie zniknie zapewne moda na ,,wprowadzanie długich zapytań w okno wyszukiwania”, ale będzie ona znacząco tracić na znaczeniu. Istnieje natomiast duże prawdopodobieństwo, że w skutek Google Instant spadnie wskaźnik CTR. Wyświetlanie wyników na bieżąco podczas wpisywania hasła będzie zwiększało liczbę wyświetleń reklamy. Obniżenie CTR to spadek wartości słów kluczowych, a to w konsekwencji wyższy koszt reklamy. Kampanie AdWords zapewne staną się droższe, przez to mniej dostępne dla małych firm. Trzeba wspomnieć, że Google Instant przyczyni się do sytuacji, w której jeszcze większa grupa internautów nie będzie zaglądała dalej niż na pierwszych kilka wyników wyszukiwania. Dla firm, których dochód silnie związany jest z Internetem, kampania reklamowa będzie musiała bardziej uwzględniać wymagania SEO.

opracowanie na podstawie Google Instant a pozycjonowanie, Mariusz Łukasik, tense.pl