Internetowego przysposobienia reklamowego ciąg dalszy. Tym razem przyjrzyjmy się, jakie możliwości daje nam sieć, gdy chodzi o promocję naszych produktów oraz z jakich technik najlepiej skorzystać. Należy wziąć pod uwagę, że nie wszystkie z nich są odpowiednie dla wybranych artykułów czy usług, dlatego ważne jest by odpowiednio dobrać strategię reklamowania.

Wiele jest różnych sposobów e-promocji. Chcąc usystematyzować ich charakter, możemy podzielić praktyki promocyjne na dwie kategorie: marketing bezpośredni i promocję uzupełniającą. Każda z nich spełnia inne zdania w modelu komunikacji perswazyjnej.

Główną cechą marketingu bezpośredniego jest niepubliczny charakter przekazu. Jego zadaniem jest wysyłanie bezpośrednich komunikatów kierowanych do wybranych i zindywidualizowanych klientów w celu uzyskania bezpośredniej reakcji. Przekaz kierowany jest zazwyczaj do określonych osób spełniających ustalone wcześniej wymagania przez co można szybko przygotować się do przesłania konkretnego komunikatu.  Dominującym narzędziem w internetowym marketingu bezpośrednim jest poczta elektroniczna.

Możemy wyróżnić dwa typy takiego marketingu:

  • niechciany masowy przekaz reklamowy (z ang. Unsolicited Bulk Mail), czyli tak zwany spam; jego podstawową zaletą są niskie koszty, choć na niekorzyść wpływa złe postrzeganie spamu wśród internautów
  • poczta bezpośrednia wysyłana za zgodą odbiorcy (z ang. Opt-in Direct Mail), kierowany jest do osób, które wypełniały specjalne formularze, np. newsletter na temat firmy, jej produktów lub też innych treści; jego zaletą jest konkretność i zwięzłość wiadomości oraz zachęcająca forma przekazu; każdy taki mail zakończony jest podpisem w formie stopki (gdzie podawane są dane firmy wraz z kontaktem i adresem) oraz klauzulą na temat tego, czy adresat życzy sobie usunięcia jego adresu z listy wysyłkowej.

Druga wyróżnioną kategorią promocji internetowej jest promocja uzupełniająca. Jej celem jest bezpośredni wpływ na decyzję zakupu przez stosowanie różnego rodzaju zachęt do odwiedzenia witryn firmowych oraz dokonania zakupu. Do promocji uzupełniającej, zwanej także dodatkową, możemy zaliczyć:

  • kupony, udostępniane w celu wydrukowania na drukarce domowej i zrealizowania w placówce sprzedaży, zwykle po obniżonej cenie;
  • bezpłatne próbki, wersje umożliwiające poznanie programu, ale niewystarczające dla pełnego wykorzystania, np. fragmenty oferowanych płyt, gry komputerowe na okres próbny; dystrybucja dokonywana jest w sposób tradycyjny, tzw. po wypełnieniu formularza klientowi zostaje wysłana pocztą próbka produktu;
  • premie, budują lojalność klientów za zakup produktu lub odwiedziny strony, jednakże wiążą się z podaniem danych osobowych;
  • obniżki cen, to często nagroda za zapoznanie się z witryną firmy, dokonanie wcześniejszych zakupów czy zarejestrowanie się w bazie danych,
  • konkursy i loterie, internauci w ten sposób poddają się działaniu treści reklamowych, których celem jest wzrost świadomości marki i budowa jej pozytywnego wizerunku.

Oprócz wspomnianych wyżej form promocji w Internecie, firmy wykorzystują jeszcze szereg innych chwytów i taktyk, które mają za zadanie umożliwić interakcję społeczną, a dzięki temu związanie pewnej relacji między klientem a marką. Techniki te to na przykład:

  • gry internetowe, dostępne m.in. poprzez strony firmowe oraz pocztę elektroniczną;
  • kartki z życzeniami dla klientów;
  • chat rooms i grupy dyskusyjne, gdzie mają miejsce spotkania ze znanymi osobami lub pracownikami firm, podczas których można bezpośrednio zadawać pytania na temat produktów bądź przedsiębiorstwa; treść tych dyskusji dostarcza informacji na temat preferencji konsumentów;
  • współtworzenie stron przez klientów, tzn. zamieszczanie opinii, opowiadań, doświadczeń związanych z produktami firmy.