Jakiś czasem temu pisaliśmy o skutecznej promocji firmy na Facebooku i o tym, jak prowadzić profil na tym największym portalu społecznościowym i nowoczesnej platformie wymiany informacji jednocześnie. Podjęliśmy się także eksperymentu śledzenia jednego z takich profili, firmy Gratisownia.pl. Dziś powracamy do tego temu, prezentując kolejne możliwości i efekty pracy z Facebookiem.

Od czasu poprzedniego artykułu na ten temat nastąpił pokaźny wzrost liczby użytkowników lubiących stronę Gratisowni, wzrost prawie o 230%, to znaczy z 55 do 125 osób. Czemu służy dążenie do uzyskania jak największej ilości fanów strony? Odpowiedź tkwi w komunikacji. Dawniej strony internetowe były pewnego rodzaju monologiem autora w kierunku osób, które ją odwiedzały. Innymi słowy, przekazy był jednokierunkowy. Dziś Internet wyraźnie zmienia swoje oblicze. Komunikacja stała się dwukierunkowa. Twórca takiego profilu (w tym przypadku konkretna firma) tworzy już dialog z osobami zainteresowanymi. W tym momencie użytkownicy, którzy polubili profil Gratisowni stanowią drugą stronę aktu komunikowania, są facebookowymi interlokutorami. Dzięki takiemu zabiegowi, grupa, z którą się komunikujemy stanowi bazę naszych obecnych, bądź przyszłych klientów. Facebook pozwala zatem na stałą komunikację z tą właśnie grupą.

Co dotyczy kwestii fanów, można ich pozyskiwać na różne sposoby. Jednym z nim jest reklamowanie swojego profilu na stronach portalu. Faccebook oferuje różne opcje takiej promocji, od pokaźnych banerów na stronie głównej po te boczne, mniej widocznie, ale za to nieatakujące swoją natarczywością. Oczywiście taka reklama jest płatna. Odpłatność ta może odbywać się w dwojaki sposób: możemy zapłacić za kliknięcie na nasz profil bądź za wyświetlenie takiej reklamy. Koszt wydaje się niewielki, cena oscyluje bowiem w graniach 30-50 groszy. Rodzącym się pytaniem pozostaje jednak te, czemu taka reklama ma służyć i kto tak naprawdę z niej skorzysta. Facebook wydaje się wyprzedzać te pytanie, proponuje bowiem możliwość dostosowania naszej reklamy do konkretnego odbiorcy i grupy docelowej.

Kolejnym krokiem w pozyskaniu nowych fanów strony jest zaproponowanie naszym znajomym przysłowiowego polubienia naszego firmowego profilu. Taki kierunek działania wydaje się dosyć łatwym sposobem na chociażby niewielkie poprawienie sytuacji naszego profilu. Dużo zależy w tym przypadku od ilości naszych znajomych oraz od stopnia ich zaangażowania w pomoc. Zawsze możemy poprosić naszych znajomych, aby to oni zaproponowali swoich znajomym polubienie naszej strony, dzięki czemu aktywność na tym polu wzrasta. Facebook ułatwia sprawę o tyle, że informuje wszystkich swoich użytkowników o aktywności znajomych. Zatem, jeżeli na przykład na naszej stronie głównej pojawia się informacja, iż kilkunastu naszych znajomych polubiło stronę Gratisownia.pl (nawet jeśli nie do końca wiemy z czym ją zjeść), dlaczego i my tego nie zrobimy w ramach koleżeńskiej solidarności? A nóż okaże się to ciekawym doświadczeniem, a profil naprawdę godny uwagi. Dzięki takim zabiegom, baza potencjalnych klientów Gratisowni rośnie.

Oczywiście są także inne sposóby polubienia strony, szczególnie te bardziej świadome. Jeśli znamy daną firmę i jesteśmy jej stałymi klientami, zadowolonymi z jej usług, często sami szukamy jej w facebookowej wyszukiwarce po to, aby ją promować. Dobrym sposobem jest także umieszczenie na internetowym serwisie firmy linka do profilu na Facebooku, a także znacznika „Lubię to!”. Dzięki temu odsetek klientów świadomie dokonujących takiego wyboru jest zdecydowanie większy.

Co jeszcze daje facebookowy profil firmy oprócz możliwości polubienia strony przez użytkowników portalu? Przede wszystkim ogromną ilość statystyk, dzięki którym możemy śledzić rozwój naszego profilu i stopień zaangażowania jego użytkowników. Ważną kwestią jest także nasza aktywność jako administratorów strony. Użytkownicy Facebooka przez polubienie naszej strony oczekują bowiem czegoś w zamian. A tych formach promocji opowiemy w następnym artykule. Tymczasem, zgodnie z powyższymi wskazówkami, zachęcamy do małego ćwiczenia, czyli zaproponowania znajomym polubienia profilu Gratisownia.pl.