Powracamy znów do tematu promocji firmy w Internecie. Wiemy już, co zrobić, aby skutecznie promować się w sieci, jakie zalety i wady niesie za sobą ten typ marketingu. Tym razem weźmy po lupę różne rodzaje reklamy internetowej. Którą wybrać, aby nasza firma naprawdę zaistniała w sieci? Dzięki temu, że niezwykle łatwo mierzy się skuteczność reklam w Internecie, są one wciąż modyfikowane. Promocja w sieci może przybierać różne formy.

  • Formy banerowe. To z pewnością najstarsza, ale wciąż popularna forma reklamy internetowej. Banerem nazywa się reklamę w kształcie prostokąta lub kwadratu. Może przybierać różne formy: dynamiczną bądź statyczną, graficzną, animowaną a nawet filmową. Większość badań wykazuje, iż największą skuteczność osiągają banery o jaskrawych kolorach, zawierające animacje, na których umieszczone jest pytanie, prośba lub obietnica prezentu. Standardowe wymiary banerów opracowane są przez odpowiednie instytucje (np. Biuro Reklamy Internetowej). Wyróżniamy zatem banery: pełnowymiarowe (468×60 pikseli), z pionowym paskiem nawigacyjnym (392×72 px), półwymiarowe (234×60 px), pionowe (120×240 px), kwadratowy przycisk (125×125 px), przycisk typu 1 (120×90 px), przycisk typu 2 (120×60 px), przycisk mikro (88×31 px). Głównym zadaniem banerów jest przekazanie zawartych w nich informacji i nakłonienie internauty, by poprzez kliknięcie na nie przeniósł się do witryny reklamodawcy, gdzie zamieszczony jest właściwy przekaz reklamowy.
  • Pop-up i pop-under. Tak nazywamy reklamy umieszczone w osobnym oknie przeglądarki, które pojawiają się podczas otwierania się danej strony internetowej. Pop-up zlokalizowane są na wierzchu odwiedzanej witryny, natomiast pop-under – pod nią, to znaczy, że uaktywniają się po zamknięciu okna przeglądarki.
  • Mailing. To nic innego jak wysłanie przez reklamodawców wiadomości e-mail zawierających treść reklamową. Wiadomości te wysyłane są do odwiedzających wybrany serwis, co z góry determinuje odpowiednią grupę odbiorców. Możliwe są dwa warianty usługi. W pierwszym przypadku wysyłane są wiadomości, które zawierają wyłącznie żądany tekst, natomiast w drugim, umieszczone są odnośniki do reklamowanych stron czy produktów w stopce listu poczty elektronicznej.
  • Interstitial (poltergeist, mediabreak). To pełnoekranowa animacja uruchamiana 1-2 sekundy po wejściu użytkownika na witrynę, przerywająca na chwilę możliwość oglądania strony. Trwająca do kilkudziesięciu sekund prezentacja produktu jest często porównywalna do spotu telewizyjnego. To forma reklamy, która buduje nie tylko wizerunek, ale również wpływa na reakcję bezpośrednią użytkownika. Poltergeist to skrajna forma inwazyjna i przy częstym kontakcie może być uciążliwa dla użytkownika, więc zalecane jest stosowanie ograniczeń liczby kontaktów użytkownika z interstitialem.
  • Buton. To niewielkich rozmiarów prostokątna reklama graficzna. Z reguły przyjmuje ona wymiary 120×90 pikseli. Buttony cieszą się szczególnym powodzeniem wśród mniej zamożnych reklamodawców, którym zależy na taniej i skutecznej reklamie.

To oczywiście niektóre tylko formy reklamy w Internecie. W następnym artykule przedstawimy kolejną listę różnych rodzajów reklamy w sieci. Należy pamiętać, że niezwykle ważne przy wyborze określonego typu promocji firmy jest ustalenie odpowiedniej strategii reklamowej, po to, aby środki włożone w reklamę (nie tylko finansowe, ale tak także poświęcony czas i zaangażowanie ludzi) nie poszły na marne. Nie każda forma reklamy odpowiada każdej firmie.