W poprzednim artykule rozpoczęliśmy wymienić formy reklamy, których dostarcza Internet. Wśród nich znalazły się dla przykładu: baner, mailing, buton. Możliwości promocji firmy w e-świecie jest niebywale dużo. Poniżej kolejna dawka informacji na temat rodzajów reklamy, jakie można znaleźć w sieci.

  • Kursor. To chyba najbardziej efektywna forma reklamy, ale też najbardziej niedoceniana pośród firm i agencji reklamowych. Polega ona na zabiegu umieszczania za kursorem na wybranych witrynach małego prostokątu (najczęściej w formie gif),  który podąża za każdym ruchem użytkownika sieci i potencjalnego klienta zarazem. Kursor ten może oczywiście przybierać różne kształty, w zależności od promowanego produktu. Dzięki swej prostocie oraz ciągłości centralizacji uwagi zasługuje na miano efektywnej reklamy.
  • Billboard (megabanner). Od standardowego banera różni się tym, że ma zadecydowanie większy rozmiar. Osiąga format nawet do 750×100 pikseli oraz wielkość do 20 KB. Najczęściej zostaje umieszczony centralnie w górnej części strony (rzadziej na dole). Billboardy od niedawna notują sukcesywny wzrost popularności i wypierają swoim młodszych braci, czyli standardowe banery.
  • Linki pozycjonujące. Jak powszechnie wiadomo, im wyższa pozycja w wyszukiwarkach, tym większa ilość odwiedzin internautów na stronie i lepsza promocja firmy na rynku sieciowym. Liczba odwiedzin zależy pośrednio od Page Ranking. PR to metoda nadawania stronom internetowym określonej wartości liczbowej, oznaczającej jej jakość.  PR konkretnej witryny jest pochodną ilości „oddanych głosów” i odwiedzin przez inne strony. Innymi słowy, im więcej stron posiada odnośniki do danego serwisu, tym większa szansa na jej umieszczenie na wyższych pozycjach wyszukiwania.
  • Sponsoring. Istnieje możliwość nabycia przez reklamodawcę statusu sponsora serwisu, czyli podmiotu, który w szczególny sposób pomaga temu serwisowi zaistnieć w sieci. Ta forma reklamy opiera się przede wszystkim na wyszczególnieniu w najatrakcyjniejszych miejscach witryny informacji, kto jest jej sponsorem wraz z linkiem go promującym (najczęściej w postaci loga lub baneru).
  • Artykuł sponsorowany. Taki artykuły zwykle wygląda jak jak tradycyjny tekst prasowy, jednak zawsze w określony sposób, mniej lub bardziej subtelny, promuje określony produkt czy firmę. Najczęściej jego napisane zlecane jest bądź przez agencję reklamową bądź bezpośrednio przez firmę, do której dany promowany produkt należy. Pisany jest on na zawsze na zamówienie oraz umieszczany w wybranych serwisach promujących określone witryny i towary. Opłaty za artykuły sponsorowane często są bardzo podobne do cen tradycyjnych reklam.
  • Witryna internetowa. Na koniec najbardziej oczywista forma promocji, aczkolwiek często zaniedbywana przez sporą część firm i przedsiębiorstw. W dzisiejszym marketingu brak takiej strony to poważna luka w strategii promocyjnej. Klienci jako pierwsze źródło informacji najczęściej wybierają Internetu, to tutaj szukają najpotrzebniejszych informacji o firmach i ich produktach, a następnie szukają innych dróg. Dlatego bardzo ważne jest posiadanie strony internetowej. Witryna poświęcona promocji danej firmy, produktów czy usługi musi posiadać najważniejsze informacje o nich, a także podać je w sposób rzetelny i aktualny. Ważne jest też to, aby w atrakcyjny sposób zachęcała użytkowników Internetu. Musi być zatem dobrze zaprojektowana i pomocna.

Możliwości reklamy w Internecie jest zatem wiele. Należy pamiętać, że niezwykle ważne przy wyborze określonego typu promocji firmy jest ustalenie odpowiedniej strategii reklamowej. Od niej bowiem zależy skuteczna promocja firmy czy produktu na rynku.