Internet jest pierwszym elektronicznym medium wolnego kroku. To środek komunikacji, którzy wymusza wręcz dosłownie aktywność samego konsumenta. Podobnie jak prasa nie narzuca klientowi tempa odbioru informacji, jednocześnie dysponując środkami i metodami charakterystycznymi dla radia i  telewizji, takimi jak wieloaspektowość i multimedialność. Sprzyja to szczegółowemu przetwarzaniu informacji reklamowej, a w efekcie lepszej akceptacji.

Przedstawiciele fim starają się jak najbardziej ułatwić kupującym korzystanie ze swych serwisów. Oprócz wspominanych w poprzednim artykule różnych sposobów internetowego marketingu, starają się oni także dostosowywać to istniejących na rynku elektronicznych mediów trendów i zwyczajów zachowań. Poniżej przedstawiamy kilka  z nich.

Częstym zwyczajem jest ostatnio wprowadzanie kilku wersji językowych własnej strony internetowej promującej daną firmę, przedsiębiorstwo czy usługi. Wiąże się to przede wszystkim z dostosowywaniem się do europejskich standardów, czyli umieszczenia, oprócz wersji w języku ojczystym, także anglojęzycznej (lub innych). Taki zabieg oprócz podnoszenia kwalifikacji i prestiżu firmy może być przydatny także w rozszerzaniu rynku zbytu. W tym przypadku pojawia się większa szansa skorzystania z naszych usług klientów zagranicznych.

Ponadto na stronach różnych firm coraz częściej znaleźć można adresy i informacje o konkurencji, głównie po to,  aby potencjalny klient mógł porównać oferty i przekonać się o atrakcyjności jednej z nich .  Wygodne są również używanie map odnośników będące tematycznym skrótem do wszystkich podstron w promowanej witrynie. Szczególne znaczenie odgrywa też poczta elektroniczna, której adres można umieścić na stronach internetowych należących do firmy. Umożliwia ona kontakt z klientami i jest chyba najbardziej preferowaną współcześnie formą komunikacji biznesowej. Z jednej strony pozwala na szybką i łatwą wymianę informacji, z drugiej natomiast – jest formą nieinwazyjną, to znaczy, że nie ingeruje w strefę prywatną i nie wymaga bezpośredniego kontaktu osób. Dzięki mailingowi możliwe jest  na przykład otrzymywanie wiadomości reklamowych oraz informowanie o aktualnych zmianach w usługach. Taka forma kontaktu umożliwia także otrzymywanie informacji zwrotnej od klientów, a w  ten sposób przedsiębiorstwo pozyskuje cenne źródło informacji o potrzebach i oczekiwaniach konsumenta.

Powszechnym zasadach dobrego marketingu internetowego staje się także umieszczanie w obrębie strony sekcji zatytułowanej FAQ, czyli Najczęściej zadawane pytania, w której konsument może odnaleźć rozwiązanie problemu związanego z użytkowaniem produktu. Jest to dla niego znacznie wygodniejsza forma niż na przykład korzystanie z bezpłatnych linii informacyjnych firmy. Odpowiedzi dostępne są o każdej porze dnia i nocy. Takie podstrony stanowią również doskonały przykład troski przedsiębiorstwa o konsumenta i wyraża dbałość o jego komfort korzystania z firmowych usług. Na niektórych stronach można dodatkowo znaleźć najnowsze informacje dotyczące danej branży, a także doszukać się użytecznych rad i informacji o tym, jak wykonać daną rzecz poprzez  widniejące  na stronie firmy wskazówki dotyczące ich montażu.

Marketing internetowy jest bardzo specyficzną formą komunikacji. Pozwala na, w dotychczas nieznany wcześniej i innymi drogami, sposób porozumiewania się firm i klientami. Niezaprzeczalnie służy on budowaniu marki i wizerunki firmy.