Świat reklamy i marketingu oferuje naprawdę wiele form promocji firm i przedsiębiorstw. Obecnie nie wystarczy już tylko kolorowy billboard w centru miasta czy mrugający baner na stronie głównej czołowego portalu internetowego. W dobie  nowoczesnych rozwiązań marketingowych liczą się metody najprostsze, ale i najbardziej efektywne.  Niewątpliwie jedną z nich jest budowa solidnej marki własnej firmy.

Jednym ze sposobów budowania tejże marki jest odpowiednio zaplanowany i wykreowany system identyfikacji wizualnej firmy. Identyfikację wizualną najprościej określić jako podstawowe narzędzie marketingowe, które służy rozpoznaniu i utrwalaniu pozycji firmy na rynku. Termin ten określa najczęściej ogół symboli i zachowań stosowanych w firmie mających na celu uzyskanie czytelnej i spójnej identyfikacji rynkowej, a także wyróżnienia  jej spośród konkurencyjnych marek. Najważniejszym elementem całego systemu a zarazem jego podstawą jest znak firmowy, czyli po prostu logo.

Na wygląd wszystkich elementów identyfikacji wizualnej, z którymi mają kontakt klienci składa się wiele szczegółów, a każdy z nich musi pasować do pozostałych, tworząc spójny system i zarazem czytelny komunikat dotyczący wizerunku firmy. Identyfikacja wizualna, czyli struktura tego wizerunku, decyduje bowiem o sukcesie rynkowym i marketingowym produktu czy przedsiębiorstwa.

Zasady identyfikacji wizualnej firmy to pewnego rodzaju instrukcja obsługi oraz wzorce i ustalenia dotyczące logo lub logotypu, jak i pozostałych elementów identyfikujących firmę. Opisują one bardzo szczegółowo budowę znaku, wymiary, kolorystykę, różne wersje i odmiany. Przedstawiają bardzo jasno zasady ich zastosowania w prawidłowy sposób w konkretnych sytuacjach. Opisują również zależności i ich zasady przy zastosowaniu znaku z innymi elementami graficznymi lub ich braku.

Na tożsamość wizualną firmy składa się wiele elementów, począwszy od nazwy firmy lub marki, poprzez najbardziej podstawowy element, czyli logo, a także logotyp, hasło reklamowe, kolorystyka, wielkość i krój czcionek, układ napisów i tekstów oraz  całość publikacji promocyjnych, czyli strony internetowa, wizytówki, koperty, zaproszenia firmowe itp.

Nowoczesna firma powinna zainwestować w swoją graficzną identyfikację i w konsekwencji wdrożyć spójny system identyfikacji wizualnej , gdyż niesie to za sobą szereg korzyści.  Dzięki czytelnej identyfikacji firmy buduje się jej wizerunek, który wpływa na postrzeganie marki jako godnej zaufania. Konsekwentne stosowanie tegoż wizerunku wpływa na pozytywne wyobrażenia o przedsiębiorstwie czy produkcie oraz utrwala pożądane wśród pracowników, partnerów i klientów opinie.