Inwestycja w logo firmy to nie już nie tylko dodatkowy gadżet, ale inwestycja jak każda inna. Dobrze skonstruowane logo to większa wiarygodność przedsiębiorstwa i większa szansa na budowanie marki jego produktów.  Poznaj zasady tworzenia kreatywnego loga i zwiększ szansę na pozytywny odbiór swojej firmy na rynku.

Mianem loga nazywany jest graficzny znak towarowy spełniający przede wszystkim funkcje marketingowe. Jego zadaniem jest także przesyłanie informacji poprzez skrótowe, ale przy tym łatwo zauważalne i przyswajalne przedstawianie symbolu firmy, organizacji bądź też instytucji. Logo może być także wizytówką jakieś idei, pomysłu (np. znak jakiegoś projektu badawczego). Logo pełni więc podstawową rolę w komunikacji wizualnej firmy jako charakterystyczne oznaczenie czegoś, jest więc swoistym znakiem.

Właściwie skonstruowane logo powinno być:

  • łatwe do zapamiętania przez klientów
  • proste w zastosowaniu do różnych projektów reklamowych
  • rozpoznawalne na tle innych (wyróżniać się swoją oryginalnością)
  • stworzone tak, by budzić w konsumentach pozytywne skojarzenia.

Podstawowym celem loga jest wzbudzenie wstępnego zainteresowania i nakierowanie osoby bądź firmy na symbolizowany produkt lub podmiot. Odbywa się ono poprzez przyciągnięcie uwagi oglądającego, dzięki odpowiednio wykreowanej formie graficznej wyróżniającej logo z otoczenia, a następnie poprzez emocjonalne przywiązanie osoby bądź firmy z symbolizowanym znakiem. Dobrze skonstruowane logo powinno nawiązywać do tematu danego produktu czy działalności przedsiębiorstwa. Najczęściej wykorzystuje ono inicjały bądź pierwsze litery jego nazwy w odpowiednio zaaranżowanej stylistyce. Może także nawiązywać do firmy swoim kształtem lub odpowiednim nacechowaniem emocjonalnym. Zawsze jednak musi ono w jakiś sposób podsumowywać wizerunek przedstawionego tematu oraz wywoływać odpowiednie skojarzenia konsumentów, a dzięki temu motywować ich do konkretnej reakcji.

Od strony technicznej logo powinno być schematycznym, ale starannie skonstruowanym rysunkiem. Może składać się tylko z logotypu, czyli stylizacji literowej lub z elementów graficznych będących symbolem czegoś. Może także stanowić połączenie obu form. Musi być czytelnie i łatwo rozpoznawalne. Nie może być zbyt skomplikowanie graficzne, a więc powinno mieć niezbyt skomplikowane kształty oraz niewielką liczbę kolorów. Oprócz wersji podstawowej powinno mieć różne rodzaje wersji w zależności od zastosowań, a więc pionową, poziomą, konturową, monochromatyczną, kolorową itp.

Logo jest pierwszym i najbardziej podstawowym elementem identyfikacji wizualnej każdej firmy, dlatego też ważne jest, aby powstało ono w pierwszej kolejności. Na jego podstawie budowane są dalsze elementy identyfikacji, czyli strona internetowa, broszury informacyjne, wizytówki i tym podobne. Kolejne elementy przedstawimy w następnym artykułach.