Dress-code to nie tylko to, w co i jak ludzie się ubierają, ale także to, co na ubiorze jest napisane.

Hasła reklamowe zachęcają nas do wyrażania siebie, do podążania za własnymi pasjami, do bycia sobą, do bycia tym, kim się chce/jest. Często wbrew konwencjom. Wyrażać siebie można różnie: poprzez twórczość: śpiew, poezję, fotografię, malarstwo, poprzez fryzurę, kolor auta, przynależność do subkultury. Ostatnio coraz więcej haseł i przemyśleń życiowych, które charakteryzują człowieka, można znaleźć na koszulkach.

Nadruki na koszulkach to zjawisko o dłuższej historii. Z tą różnicą, że kiedyś na koszulach albo znajdowało się jakieś firmowe logo albo np. grafika z ulubionego zespołu lub drużyny sportowej. Wtedy było wiadomo, kto jakiej drużynie kibicuje, kto jakiej muzyki – często metalo-rockowej – słucha.

Obecnie na koszulach znaleźć można mnóstwo napisów, haseł i powiedzonek, które też nam wiele o posiadaczu takiej koszulki mówią.

Z tych szkolnych haseł:

SZKOŁA ÓCZY

KOCHAM SZKOŁE, A TO CO KOCHAM P….

Z erotycznych:

SEX INSTRUCTOR

JESTEM DOBRZE WYCHOWANY. SEKSUALNIE

5UCK MY D!CK

OCZY MAM WYŻEJ

POD TĄ KOSZULKĄ TEŻ NIEŹLE WYGLĄDAM

Społeczne:

OJCIEC DYREKTOR

CHOĆ NIE JESTEM DETEKTYWEM, ZAWSZE ZNAJDE BUDKĘ Z PIWEM

PIWO TO MOJE PALIWO

P… NIE ROBIĘ

Ostatnio pojawiły się także koszulki z nadrukami wyzywająco-wulgarnymi:

FUCK YOU VERY MUCH

PIEKŁO NA GÓRZE, PIEKŁO NA DOLE A JA TO WSZYSTKO P…

MAM WY….

CO SIĘ GAPISZ

Każde pokolenie ma własne środki wyrażania siebie. Kiedyś były to piosenki, ruchy hippisowskie, graffiti na murach, subkultury. Dziś są to między innymi napisy na koszulach, z którymi identyfikują się ich właściele-nosiciele. Co zwykłemu przechodniowi może powiedzieć napis na koszulce właśnie mijanej osoby? W zasadzie wszystko. Tym bardziej, że jak cię widzą, tak cię piszą:

SZKOŁA ÓCZY- ledwo zdaję z klasy do klasy

JESTEM DOBRZE WYCHOWANY. SEKSUALNIE – jestem prawiczkiem

POD TĄ BLUZKĄ TEŻ NIEŹLE WYGLĄDAM – Oby

PIWO TO MOJE PALIWO  – mam pierwsze stadium alkoholizmu

OJCIEC DYREKTOR – jestem słuchaczem Radia Maryja

MAM WY… – tylko krok dzieli mnie od samobójstwa

Można oczywiście wszystko inaczej zinterpretować. Jednak zawsze trzeba pamiętać, że ludzie oceniają innych po wyglądzie. Jeśli ktoś zatem chciałby się promować za pomocą koszuli, to powinien się zastanowić 2 razy.