Długopisy zrewolucjonizowały nie tylko piśmiennictwo ale i marketing.

Upowszechnienie długopisu miało duży wpływ na rozwój pisania i popularyzację tej sztuki wśród ludzi. Współcześnie długopis jest podstawowym elementem kampanii reklamowych wielu firm. Dziś z czystym sumieniem można powiedzieć, że długopisów się nie kupuje, tylko otrzymuje.

Wiele biur, sklepów i wszelkich instytucji używa długopisów jako gadżetów reklamowych, które rozdawane są klientom przy zakupach.

Firmy, które rozdają ludziom długopisy w formie gratisów, szczególnie dbają o ich wygląd i jakość. Firmy dbają o to, aby logo było estetyczne i dobrze widoczne. Sam nadruk musi być trwały. Długopis jest często używany, zatem logo nie może się zbyt szybko zetrzeć.

Ponadto jest wiele różnych kształtów długopisów. Mogą one być w formie misia, trąbki a nawet szczoteczki do zębów. Są długopisy małe i duże. Mogą być ekskluzywne jak i tandetne.

Długopisy to bardzo ważne gadżety, które pozwalają na (o ile dobrze zrobione) pozytywne kreowanie wizerunku firmy. Są tym typem gadżetów reklamowych, które można wykorzystać podczas różnych promocji w różnych branżach oraz np. w kampaniach wyborczych.