Wszystkie są kontrolowane

Promowanie polega nie tylko na prezentowaniu walorów danego produktu, ale także na generowaniu i podnoszeniu zainteresowania nim. Chodzi o to, że już samo mówienie o jakimś produkcie służy jego promowaniu. Wśród celebrytów jest nawet takie powiedzenie „niech bluzgają, byle po nazwisku”. O ile celebrytom jest wszystko jedno co o nich mówią, o tyle promocja produktów jest zaplanowana na stworzenie pozytywnego wizerunku.

Jest wiele sposobów na kreowanie zainteresowania. Jednym z nich są tzw. przecieki. Przecieki mogą być kontrolowane i niekontrolowane. Z przecieków korzysta wiele branż: od samochodowej poprzez filmową a na elektronicznej kończąc. Przecieki są różne. Czasem są to zdjęcia: prototypu samochodu, z planu filmowego albo nowego modelu telefonu. Czasem na kilka miesięcy przed premierą rusza giełda gadżetów. W specjalnych punktach można otrzymać różne przedmioty związane z produktem, np. plecak, koszulkę z nadrukiem, albo długopis. Producenci specjalnie wypuszczają do sieci pewne informacje, aby generować zainteresowanie i jednocześnie jeszcze przed oficjalną premierą, promować dany produkt. Czasem można usłyszeć także przeciekach niekontrolowanych, o tzw. wyciekach. „Wyciek” do sieci wbrew temu co się o nim mówi,  też jest kontrolowany. Tak jak pisałem w artykule „Słowo. Klucz do sukcesu” odpowiednie użyte słowo związane z tajemnicą, skandalem, wyciekiem kreuje zainteresowanie. Dlatego też producenci korzystają z tego sposobu.

Nie ma czegoś takiego jak niekontrolowany wyciek do sieci. Wszystkie są kontrolowane. Dobry przykład takich wycieków i przecieków mieliśmy przy okazji prezentacji PlayStation 4. Na rok przed premierą niby do sieci wyciekł projekt obudowy, w styczniu tego roku zaprezentowano niby nowego pada, potem pojawiły się pierwsze – a jakże – nieoficjalne zdjęcia nowej konsoli, a wszystko po to, by w czerwcu 2013 pokazać światu PS4. Wycieki, te kontrolowane i „niekontrolowane” to świetny sposób promowania, gdyż ludzie odbierający takie newsy mają poczucie wyjątkowości, indywidualności oraz uczestnictwa w czymś wielkim.