„Szlachetne zdrowie, nikt się nie dowie jako smakujesz… aż się zepsujesz”

Od dłuższego już czasu można zaobserwować tendencję do promowania zdrowego stylu i trybu życia. Zanim to nastąpiło, przez długi okres czasu Polacy jedli dużo i niezdrowo, a także prowadzili niezdrowy tryb życia. Obecnie, na szczęście zaczyna się to zmieniać. Zdrowie ma trzy wielkie wymiary : Fizyczny – sprawność ciała, Psychiczny – spokój duszy i Społeczny – moralność i życzliwość. Wszystkie te razem dają udaną kompozycję. Kluczem do osiągnięcia sukcesu (zdrowego ducha w zdrowym ciele) jest zrozumienie, że nasze zdrowie jest w naszych rękach. 

W promowaniu zdrowego stylu życia najważniejsza jest zmiana świadomości społecznej. Tzn. trzeba przekonać ludzi, że siedzenie w domu przed telewizorem nie jest zbyt atrakcyjną formą wypoczynku, a jedzenie golonka o godz. 22 jest dla żołądka a później dla organizmu „ciężką sprawą”. To po pierwsze. Po drugie dostęp do różnych miejsc, gdzie można aktywnie wypoczywać. To jest już zajęcie dla Domów Kultury, różnych OSiR-ów i MOSiR-ów oraz Urzędów Miasta. Chodzi o to, żeby udostępniać mieszkańcom ścieżki rowerowe, miejsca rekreacyjne,  organizować spotkania edukacyjne i uświadamiające, że warto dbać o zdrowie. W całej Polsce są już organizowane specjalne festyny oraz różne imprezy, gdzie można uzyskać informację na temat zdrowego trybu życia. Ponadto można otrzymać kilka fajnych gadżetów, które przypomną o zdrowym trybie życia. Najczęściej są to koszulki z nadrukiem, długopisy oraz smycze.

Człowiek nie jest stworzony do siedzenia. Aktywność fizyczna jest więc kluczowym elementem prozdrowotnego stylu życia. Aktywność fizyczna jest biologiczną potrzebą człowieka zapewniając mu zachowanie zdrowia tak więc powinna towarzyszyć człowiekowi niezależnie od wieku, płci, zawodu, jak również powinna być odpowiednia do możliwości człowieka

Efektem aktywności ruchowej są zmiany w całym organizmie

- pomaga utrzymać efektywną pracę serca i krążenie krwi

- sprzyja prawidłowej przemianie materii

- zwiększa się pojemność życiowa płuc

- zapobiega przemianie energii w tłuszcze zapasowe

- utrzymuje sprawność stawów, ścięgien(więzadeł), mięśni

- pozwala zachować dobre samopoczucie

- sprzyja odreagowaniu od stresów i napięć psychicznych

P. Tissie w XX wieku podkreślał „ Ruch może zastąpić wszystkie lekarstwa, ale żadne lekarstwo nie zastąpi ruchu.”

 

Pomagałem sobie: J. Bielski „Życie jest ruchem” Agencja Promo- Lider Warszawa 1996.