Research Online, Purchase Offline 

Internet wpłynął na wszystkie ludzkie zachowania. Od komunikacji, poprzez zdobywanie wiedzy a na zakupach kończąc. Osoby badające handel i sprzedaż, opracowały zjawisko, które określono mianem „efekt ROPO”. O co w tym chodzi? Przez coraz powszechniejszą dostępność do Internetu zmianie ulegają zachowania klientów. E-commerce staje się do tego stopnia popularny, że powoli zrównuje się ze sprzedażą rzeczywistą. Sądzę, że w niedługiej perspektywie czasu, kiedy klienci już faktycznie nabiorą zaufania to transakcji online, sprzedaż tradycyjna będzie marginalna.

Tymczasem współcześnie wiele osób postępuje według ROPO. Rozwinięcie skrótu oznacza: Research Online, Purchase Offline. Efekt ROPO polega na tym, że klienci poszukują odpowiedzi na swoje potrzeby w Internecie, gdzie w oparciu o informacje, które tam znajdą podejmują swoje decyzje zakupowe, które z kolei materializują w tradycyjnym świecie.

I jeśli ktoś chce kupić stację pogody, to najpierw szuka informacji w Internecie, ale tam jej nie kupuje, tylko idzie do sklepu, gdyż dzięki temu ma pewność, że kupi towar sprawny i nie musi czekać na kuriera. Chociaż wielu specjalistom od e-commerce zależy, żeby ludzie kupowali online, to na ten czas nie są w stanie nic zrobić, gdyż klienci jeszcze nie do końca zakupom w Internecie ufają (zwłaszcza przy tych droższych).