Wszystko w jednym

Sprzedaż komplementarna, to sprzedaż łączona. Dziś wiele sklepów nie sprzedaje tylko jednego towaru (tzn. tylko RTV albo tylko samochodów), ale sprzedają również wiele rzeczy i usług dodatkowych. Jeden z operatorów komórkowych sprzedaje oprócz samych telefonów i futerałów na telefony, także telewizję i konta bankowe, a ostatnio nawet konsole (!).

Sprzedaż komplementarna jednak to sprzedaż, kiedy kupując laptopa, sprzedawca proponuje nam torbę na laptopa oraz np. jakiś środek czyszczący. Mało tego, coraz popularniejsze jest także wykupienie przedłużenia gwarancji. Chodzi w tym o to, że jeśli standardowa gwarancja wynosi 2 lata, to dzięki przedłużeniu może wynosić nawet 5 lat.

Sprzedawcy mają wręcz nakaz oferować nie tylko sam produkt, lecz także – a może przede wszystkim – akcesoria i usługi dodatkowe. Bowiem, duże sklepy z elektroniką nie zarabiają na sprzęcie, który jest w atrakcyjnej cenie – często poniżej marży – lecz właśnie na akcesoriach dodatkowych. Tak więc nie ma się co dziwić, sprzedawca sprzedając klientowi nawet płytę CD czy książkę, zaoferuje nam opakowania na płyty albo latarkę do czytania w nocy.